"ARE YOU EXPERIENCED" - pytanie bez znaku zapytania. Od pierwszego taktu po "... but beautiful" Jimi'ego ten krążek pędzi, pulsuje, kołysze, zawraca - wulkan pomysłów i legalny haj.
Płyta zadebiutowała w UK jako pierwszy LP nowo założonej niezależnej wytwórni Track Records. Do londyńskich sklepów trafiła w piątek 12 maja 1967 roku. LP dotarł do 2 miejsca w Anglii (wszedł na listę 25 maja '67 na 21 pozycji - utrzymywał się na liście przez 33 tygodnie)
Gdyby można było zabrać na bezludną wyspę tylko jedną płytę, to pierwszy LP Jimi'ego Hendrix'a z pewnością spełniałby kryteria. Ale jeśli tak, to która wersja: Track czy Reprise ? Myślę, że Reprise. Zatem dalej: MONO czy STEREO ? Raczej MONO.
Amerykańskie wydanie LP ukazało się nakładem Reprise Records 23 sierpnia 1967 r. (taką datę podaje John McDermott a za nim Sean Egan, natomiast Charles R. Cross wskazuje na 1 września 1967 r. - większość innych źródeł oznajmiało po prostu „w drugiej połowie sierpnia”).
Wersja Reprise dla USA i Kanady różniła się znacząco od wszystkich innych nie tylko własnym projektem okładki i firmowym labelem, ale także składem i układem utworów na obu stronach LP.
Postanowiono dodatkowo „wzmocnić” płytę przebojowymi utworami z singli, które już odniosły sukces, lecz właśnie z tego powodu - żeby nie zahamować ich sprzedaży - nie zostały włączone do LP w wersji Track i Polydor. W UK przed wydaniem LP ukazały się 3 single (wszystkie w wersji mono): Hey Joe/Stone Free (16.12.1966), Purple Haze/51st Anniversary (17.03.1967), The Wind Cries Mary/Highway Chile (05.05.1967).
Kontrakt z Reprise podpisany został 21 marca 1967 r. i w ok. 6 tygodni później wydano, idąc śladem UK, singiel Hey Joe/Stone Free (01.05.1967). Jednak podstawowa różnica w marketingu pomiędzy UK i USA polegała na tym, że w UK singiel promował artystę i był podstawą zysków w przemyśle fonograficznym (w kategorii muzyki pop), natomiast w USA singiel promował produkt, który miał się wkrótce ukazać – produktem tym był LP i to on miał przynieść główny zysk.
Zgodnie z tą polityką, na tydzień przed premierą LP, ukazał się nakładem Reprise singiel, zawierający wyłącznie strony 'A' singli brytyjskich: Purple Haze/ The Wind Cries Mary (16.08.1967).
Ostatecznie różnice w składzie i układzie utworów przedstawiały się następująco:
UK (Track, Polydor, Barclay) A 1. Foxy Lady (1) 3:12; 3:02; 3:13 A 2. Manic Depression (1) 3:31; 3:30; 3:33 A 3. Red House (1) 3:46; 3:42; 3:48 A 4. Can You See Me (1) 2:30; 2:29; 2:32 A 5. Love or Confusion (1) 3:07; 3:02; 3:08 A 6. I Don't Live Today (1) 3:49; 3:44; 3:53 B 1. May This Be Love (1) 2:58; 2:48; 2:59 B 2. Fire (1) 2:32; 2:32; 2:32 B 3. 3rd Stone from the Sun (1) 6:33; 5:15; 6:39 B 4. Remember (1) 2:44; 2:40; 2:48 B 5. Are You Experienced (1) 3:59; 3:49; 4:12 | USA (Reprise) A 1. Purple Haze (1) 2:46 A 2. Manic Depression (14) 3:30 A 3. Hey Joe (1) 3:23 A 4. Love or Confusion (1) 3:15 A 5. May This Be Love (1) 2:55 A 6. I Don't Live Today (1) 3:55 B 1. The Wind Cries Mary (1) 3:21 B 2. Fire (1) 2:34 B 3. Third Stone from the Sun (1) 6:40 B 4. Foxey Lady (1) 3:15 B 5. Are You Experienced? (1) 3:55 |
Wytłuszczonym drukiem zaznaczone zostały te utwory, które stanowią różnicę w składzie, a kursywą te, które zmieniły swoje ustawienie.
W nowym układzie tylko 5 utworów spośród 11 nie zmieniło swojego położenia - są to: A2, A6, B2, B4 oraz B5.
W wersji Reprise nie wykorzystano A3, A4 oraz B4 z wersji UK. Zamiast nich wersja US zawiera A1, A3 oraz B1.
Przemieszczone zostały utwory otwierające obie strony LP w wersji UK - A1 przesunięto na B4, natomiast B1 przesunięto na A5, wskutek czego A5 przesunął się na A4.
Numery w nawiasach zamieszczone tuż za tytułami utworów są odniesieniem do publikacji „From The Benjamin Franklin Studios Part 1” i wskazują, którą wersję utworu wykorzystano. Jedyną różnicą pomiędzy wersją UK i US jest A2. W wersji Reprise zamiast podstawowego miksu mono (1) wykorzystano alternatywny mix (14), który różni się od (1) tylko tym, że w trakcie solo gitary dodano efekt echa.
„From The Benjamin Franklin Studios” to publikacja stworzona przez koneserów i dla koneserów. W wielu przypadkach różnice, na bazie których dokonuje się systematyzacji i wyodrębnienia kolejnych wersji tego samego utworu są tak znikome, że przeciętny słuchacz niekiedy w ogóle ich nie zauważa. Wobec takiej skrupulatności oraz informacji, że we wszystkich wydaniach wykorzystano ten sam podstawowy mix mono oznaczony (1), zaskakują trochę różnice w podanych czasach trwania poszczególnych utworów na różnych wersjach LP.
Track w ogóle nie podaje czasu trwania utworów – na rewersie okładki nie ma nawet tytułów, a na labelu obok tytułów nie zamieszczono czasu ich trwania. Identycznie postąpiono w wydaniu australijskim. Czasy trwania utworów można znaleźć dopiero w wydaniach typu flipback.
W tabeli z wersją UK zostały one podane w następującej kolejności: jako pierwsze wydanie japońskie (tylko rewers okładki, na labelu brak), jako drugie wydanie RPA (rewers i labele – pełna zbieżność) i jako trzecie francuskie – Barclay (rewers i labele – pełna zbieżność).
W tabeli z wersją US jako pierwsze zamieszczono czasy podane na rewersie okładki (na wersji mono i stereo są takie same – brak ich na labelach), a jako drugie (przy prawej krawędzi) te, które dla (1) podaje „From The Benjamin Franklin Studios Part 1”.
W wersji Reprise zmieniono pisownię 3 utworów: „Foxy Lady” na „Foxey Lady” (dodano 'e' w wyrazie Foxy - analogiczna różnica występuje pomiędzy brytyjskim 'whisky' i amerykańskim 'whiskey'), „3rd Stone from the Sun” zamienił się w „ Third Stone from the Sun” a w tytułowym utworze „ Are You Experienced” dodano na końcu znak zapytania. Znajdujemy go zarówno na labelu jak i w wykazie tytułów utworów na tylnej stronie okładki, nie ma go natomiast w tytule płyty na froncie okładki.
Trudno powiedzieć, czy wersja MONO i STEREO ukazały się równocześnie? Raczej tak.
Ciekawostką są pierwsze labele kanadyjskie:
Trudno określić, kiedy je wykorzystano, w jakim nakładzie i czy rzeczywiście były pierwsze (zobaczcie np. to wydanie "Cry Of Love") ? Kanadyjski oddział REPRISE jest znany z tego, że nie zmienił w ślad za macierzystym US wzorów labeli i przez wszystkie lata wydawał płyty Hendrix'a z 3-kolorową (pierwszą w US) wersją.
Aby zrozumieć różnice pomiędzy różnymi wydaniami (dobór nagrań, rodzaj miksu, jakość nagrania) trzeba przypomnieć ówczesny mechanizm kierujący polityką wydawniczą:
Dnia 11 października 1966 roku utworzony naprędce zespół otrzymał nazwę The Jimi Hendrix Experience i zaistniał formalnie poprzez podpisanie przez członków zespołu personalnego kontraktu z Jeffery'm i Chandler'em, którzy na jego mocy stali się oficjalnymi producentami zespołu. Producenci zobowiązali się w nim do promowania zespołu i jego twórczości, organizowania nagrań studyjnych i koncertów, promowania płyt zespołu, wypłacania gaży muzykom oraz brali na siebie wszystkie koszty, wraz z ewentualnym ryzykiem finansowym w razie niepowodzenia przedsięwzięcia. W zamian za to zespół i jego poszczególni członkowie stali się praktycznie własnością producentów poprzez zagwarantowanie im wyłączności, udzielenie wszelkich pełnomocnictw oraz oddania praw autorskich do muzyki The Jimi Hendrix Experience.
Po wygaśnięciu kontraktu (wg Redding'a 7-letniego) "taśmy matki" stawały się własnością autorów... ("taśma matka" to oryginalna taśma zawierająca poszczególne ścieżki, z których tworzono podstawowy mix).
Od tej pory stroną muzyczną i bezpośrednią produkcją nagrań zajmował się Chandler, a Jeffery stał się menedżerem zajmującym się finansami oraz promocją zespołu poza UK.
Formalnie Jeffery działał poprzez istniejącą od 21 stycznia 1966 roku Yameta Company Limited z siedzibą w Nassau na Bahamach, w której pełnił funkcję menedżera grup muzycznych. Dnia 1 grudnia 1966 Jimi Hendrix podpisał osobny kontrakt, dotyczący wyłącznie relacji finansowych, z Yameta Company Limited.
Teraz można już było zorganizować nagrania. Kolejnym krokiem było znalezienie wytwórni płytowej zainteresowanej produkcjami zespołu oraz zapewnienie dystrybucji płyt.
Szczęśliwym trafem wytwórnia znalazła się sama. Dokładnie w tym samym czasie menedżerowie The Who, Kit Lambert i Chris Stamp, rozpoczęli starania o założenie własnej, małej, ale niezależnej (w sensie zapewnienia sobie i muzykom The Who pełnej swobody artystycznej), wytwórni płytowej, którą nazwali Track Records. Oczywiście szukali innych poza The Who wykonawców, a amerykański, czarnoskóry gitarzysta, którego Chandler właśnie sprowadził do Londynu wydawał się produktem idealnym.
Dnia 11 stycznia 1967 roku Jeffery i Chandler podpisali kontrakt z Track Records, która w rzeczywistości była jeszcze w fazie organizacyjnej. W ten sposób Track Records zapewniło sobie prawo do wydawania i dystrybucji katalogu nagrań Jimi'ego Hendrix'a.
W oparciu o współpracę z potężnym, istniejącym od 1924 roku Poydor Records, umowa dotyczyła całego świata za wyjątkiem Ameryki Północnej (USA i Kanada), Francji, Belgii, Luksemburga i Szwajcarii. W rzeczywistości Track Records nie miała takich mocy produkcyjnych ani możliwości dystrybucji na cały świat, zapewniła to sobie jednak wiążąc się umową z Polydor.
O ile Track Records nie miała wątpliwości co do wydawania muzyki The Jimi Hendrix Experience, to przedstawicieli Polydor należało przekonać do tego wspólnymi siłami – Chandler wspominał później, że do trzeciej rano wspólnie z Kramerem i Hendrix'em kończyli mix płyty, który następnego dnia o godzinie jedenastej przed południem miał zostać zaprezentowany przedstawicielowi Polydor i jak oblewał się zimnym potem w trakcie tego przesłuchania obawiając się negatywnej reakcji, a nawet tego, że zostanie po prostu wyrzucony razem z tą dziwną muzyką.
Trafił jednak na właściwą osobę i podatny grunt - Polydor był zainteresowany rozszerzeniem swojej oferty na nowe trendy muzyczne.
Współpraca Track i Polydor przebiegała bardzo sprawnie. Track wydawał płyty w Anglii a Polydor niemal w tym samym czasie w innych krajach europejskich szczególnie: Niemcy, Skandynawia, Holandia, Włochy, oraz na innych kontynentach: Azja wschodnia Australia i Oceania
Track Records istniała do 1978 roku, ale wydany w marcu 1971 roku LP „Cry Of Love”, był ostatnim. Po prostu wygasł kontrakt - wg Redding'a był 4-letni i nie przedłużono go lub odsprzedano prawa do katalogu nagrań Hendrix'a, a nabywcą był Polydor Records.
Jeffery „niewidzialny menadżer" zniknął po podpisaniu kontraktu, ale to on doprowadził do podpisania 21 marca 1968 roku 5-letniej umowy z Reprise Records (mało popularna wytwórnia Franka Sinatry rozprowadzana przez Warner Brothers).
We Francji, natychmiast po programie telewizyjnym w Paryżu 11 maja 1967, Jeffery wynegocjował zawarty 15 maja kontrakt z Barclay Records.
Właścicielami nagrań, taśm matek byli producenci. Wytwórnie otrzymywały wyłączność na czas trwania umowy na obszarze, którego umowa dotyczyła.
Backtrack 10 zawierał pełną wersję AYE.
Okładka jako całość prezentowała się bardzo skromnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz